Monday 15 August 2016

Hantarlah Anak ke Taska

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Anak-anak dari bayi sehingga berumur 4 tahun perlu dihantar ke taska. Ibu bapa tidak boleh menghantar bayi ke tadika kerana pihak tadika tiada permit menjaga bayi walaupun atas dasar suka sama suka. Oleh itu, pasangan suami isteri yang bekerja perlu mencari taska untuk menjaga anak-anak mereka buat permulaan. 

Boleh juga menghantar anak-anak kepada datuk dan nenek mereka untuk dijaga. Tetapi, ibubapa perlu fikirkan juga, penjagaan anak-anak kecil agak remeh dan perlukan perhatian sepenuhnya. Kasihan datuk dan nenek yang bersusah payah membesarkan anak, kini bersusah payah menjaga cucu pula. Dimanakah masa mereka beribadat? Sempatkan bersolat dhuha? Sempatkah ke surau untuk belajar agama? Sempatkah solat qobliah dan ba'diah apabila menjaga cucu. Setelah penat seharian melayan kerenah cucu, laratkah mereka berqiamullail di malam hari? 

Bagi saya, baiklah keluarkan duit daripada membuli atau mengambil kesempatan atas kebaikan datuk dan neneknya. Jika datuk dan nenek rindu hendak bermain dengan cucu, bawalah mereka datang bermain 2-3 jam sahaja, bulan 12 jam setiap hari Isnin hingga Jumaat. 

Berbalik kepada operasi taska, secara amnya ada dua kategori pengusaha taska. Kategori pertama adalah penjagaan semata-mata. Kategori kedua adalah penjagaan dan pendidikan. Selalunya, harga upah kedua-dua kategori ini akan berbeza kerana kategori kedua melibatkan banyak aktiviti untuk perkembangan anak-anak. 

Tidak salah menghantar anak ke taska kategori pertama. Anak-anak tetap dijaga. Makan dan minum cukup. Cuma, mereka akan lebih bermain setiap hari dan menonton kartun di TV. Pengusaha tidak perlu siapkan modul harian, membeli permainan khas perkembangan anak-anak, ataupun menyediakan laporan perkembangan anak-anak.

Taska FAMIMA adalah taska kategori kedua. Taska kategori ini mengasuh anak-anak seperti kategori pertama tadi. Cuma, setiap hari, guru-guru akan mendidik anak-anak berdasarkan modul yang ditetapkan. Mungkin kita melihat mereka bermain seperti kanak-kanak lain, tetapi permainan akan disusun supaya perkembangan anak-anak seimbang dengan skill-skill tertentu. Anak-anak tidak mudah bosan kerana setiap hari, aktiviti berlainan akan dijalankan. Yuran pendaftaran yang ibu-bapa bayar akan diguna untuk aktiviti harian seperti alatan lukisan, buku, plastisin, kertas warna, gam dan sebagainya.  

Mungkin ibubapa risau anak-anak berasa tertekan dengan modul-modul tersebut. Hilanglah gembira zaman kanak-kanak kerana setiap hari perlu belajar bermacam-macam. Tetapi, percayalah modul di taska ringan dan tidak membebankan. Masalah anak-anak tertekan selalunya terjadi semasa di tadika nanti. 

Semoga anak-anak di FAMIMA terus ceria, gembira dan berjaya dengan modul asuhan dan didikan kami. Insyaa Allah.

No comments:

Post a Comment