Monday 15 August 2016

Tadika atau Taska?

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Di kesempatan ini, saya ingin mengupas secara ringkas berkenaan tadika dan taska. FAMIMA mengendalikan operasi tadika dan taska. Semoga pembaca boleh beri komen dan mendapat manfaat dari penulisan ini.

Secara amnya, tadika bermaksud TAman DIdikan KAnak-kanak. Tadika adalah pusat didikan di mana pengendalinya perlu fokus kepada "pendidikan". Ini berbeza dengan taska yang lebih fokus kepada "asuhan". Oleh sebab itu, pengusaha tadika akan lebih mempromosikan modul dan pencapaian anak didik masing-masing kerana fokus utama adalah pendidikan. Oleh sebab itu, kita jarang mendengar tadika mempromosikan penggunaan CCTV, air bertapis, asuhan oleh jururawat dan sebagainya kerana itu lebih menjurus kepada operasi taska. Bukan bermakna semua penggunaan di atas tidak penting, tetapi ia tidak menjadi fokus utama.

Taska pula bermaksud TAman aSuhan KAnak-kanak. Taska adalah pusat asuhan di mana pengedalinya perlu fokus pada "asuhan". Oleh itu, pengusaha taska akan lebih mempromosikan keselamatan dan asuhan seperti penggunaan CCTV, air bertapis dan asuhan oleh jururawat. Bukan bermakna pendidikan tidak penting, tetapi bukan menjadi fokus utama di taska.

Justeru itu, pengusaha Tadika akan banyak berurusan dengan Jabatan Pendidikan Negeri dan pengusaha Taska akan banyak berurusan dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

No comments:

Post a Comment